Ağır Hasarlı araçlar Hakkında bilinmesi gerekenler

tarafından
1325
Ağır Hasarlı araçlar Hakkında bilinmesi gerekenler

İkinci el araç almak isteyen kişilerin karşısına her zaman çıkabilecek “Ağır hasarlı” Kavramına açıklık getirmeye çalışacağız. Ağır hasarlı araç almak mantıklı mı? Değil mi bu sorulara mümkün olduğunca şeffaf olarak inceleyerek cevap vermek istiyoruz.

Ülkemizde insanlar neyin ne olduğunu bilmeden yorum yapmayı çok severler, Dolayısı ile kulaktan dolma bilgiler ile oluşmuş bilgi çöplüğü çok fazladır. Ağır hasarlı araç konusunda da aynı şekilde bilgi çöplüğü olarak İnternet üzerinde yüzlerce kaynak görebilirsiniz. Eline klavyeyi alan yazmış peki kim doğru söylüyor. Kaç kişi Ağır hasar konusunda tecrübe ve araştırma yaparak konuşuyor bilinmez?

Yazı okumayı sevmeyenler için yazımızın başında peşinen yazalım. En çok merak edilen soru Ağır hasarlı araç alınır mı sorusunun cevabı; Ağır hasarlı araç alınabilir de Alınmayabilir de, yani aracına göre alınabilir de alınmayabilir de. Yazımızın devamını okuyarak ne şekilde inceleme yapacağınızı öğrenim neticesinde kararı verecek olan son kullanıcıdır.

Ağır Hasarlı araç nedir?

Ağır hasarlı araç özetle; Bir aracın tek kazada Tamiratı fazla masraf çıkarılması sonucu amiyane tabir ile pert olarak ayrılmasıdır. Genellikle araç tamir bedeli aracın bedelini %30 civarı aştığında araç sigorta tarafından alınıp sigortalıya aracın bedeli ödenir.

Sigorta firmaları burada kendi çıkarlarını gözeterek işlem yapar. Aldıkları araçları belirli periyotlarla ihale usulü olarak tekrar satışa çıkarılır. Bu satılan araçlar bazen parça niyetine kullanılıyor olsa da bazen de tamir edilerek piyasaya sürülebilir. Piyasaya sürülen sicilinde ağır hasar kayıtlı olan araçlar sigorta tarafına geçmiş, tamir edilmiş ve tekrar piyasaya sürülmüş araçlardır.

hasarlı araç

Eksper araçlara şişirme fiyat verir mi?

İnternet üzerinde satılan ağır hasar kayıtlı araçlarda şu ibareyi sıklıkla görebilirsiniz “Aracım sigorta eksperi şişirmesi hasarlıdır” Bu tabir tamamen yalandır. Sigorta eksperleri firmanın sigortalı ile yapmış oldukları anlaşmalar doğrultusunda sözleşmeleri gereği verdiği talimatlara göre hareket eder.

Eksperler Araçlardaki hasar bedellerini büyük ölçüde doğru olarak verirler. Her ekspertiz hareketi gibi %10 aşağı %10 yukarı sapma payı olabilir. Bunun üzerinde yanılma payları olmaz. Tabi kul işi bazen çok büyük sapmalar olabilir bunlarda istisnadır o da kaideyi bozmaz.

İnsanlarımız araçlarını satabilmek için bilerek veya bilmeyerek bu yanlış bilgilendirmeyi yaparlar. Unutmayın Eksperler sigorta firmalarına hizmet ederler ve hata yapmaları durumunda çok dar piyasa olan değerleme piyasasında yanlış sonuçlar vererek mimlenmek istemezler ve işlerini gayet güzel yaparlar.

Önemli: Hiç bir sigorta eksperi çalıştığı firmayı kandırıp araçlara ağır hasar yaftası vurup firmalarını kandırmaz, Kandıramazlar. Milyonlarca dolar sermaye ile hizmet veren sigorta firmaları işlerini çok iyi bilirler ve sigorta eksperinin resimli beyanları ile aracın kendileri tarafından tamir ettirilip ettirilmesinin muhasebesini yaptıktan sonra aracı alırlar veya almazlar.

Sigorta aracı niye Perte çıkarır

Sigorta şirketleri her şirket gibi kar etme kaidesi ile hizmet verirler. Otomobil sektörü de sigorta şirketleri için en çok gelir elde ettiği ve en riskli olarak gördükleri sigortalama şekillerinden biridir. Öyle ki bir kişi 10 yıl boyunca aracını kasko ve sigortalama işi yaptırdıktan sonra 10. yıl kaza geçirip sigorta şirketinin o kişiden o kadar sene yapmış olduğu karı ve bedeli bir anda silip götürebilir. Hele ki ülkemiz deki bilinçsiz araç kullanan sürücüleri düşünürsek sigorta firmalarının bu işte ne kadar zorlanacağını gözler önüne serebilir.

Sigorta şirketleri kaza geçirmiş araçlara bir eksper atayarak ekspertiz raporu düzenlerler. Ekspertiz raporuna göre aracı tamir ettirip ettirmeyeceklerine karar verirler. Bu kararı verirken kimsenin kaşına gözüne bakmadan aracı tamamen kendi çıkarları doğrultusunda tamir ettirirler. Bizim analizimize göre araç değerinin %30 maddi değeri üzeri hasar oluşursa bu araçları Ağır hasarlı olarak almaları mümkündür.

Genellikle sigorta firmaları %70 oran söyleseler de piyasa tabiri ile hafif kazalı da olsa bazen sigorta firması araçları araçları alabilir. Bu sözümüzden şu anlam çıkarılmasın sigorta firmalarının perte çıkardıkları araçların hepsi bu şekildedir. Bazen hiç bir şekilde piyasaya sürülmeyecek derecede hasar almış araçlar da perte çıkar. Aslıda yukarıda ki ”
Ağır hasarlı araç almak mantıklı mı” sorusuna alınabilir de alınamayabilir de cevabı verirken buradaki gizli ayrıntıyı düşünerek cevapladık.

Ticari olarak düşünelim ve bir örnekleme ile inceleyelim sigorta firması %30 bedel ile hasar almış aracı nasıl Ağır hasarlı olarak perte çıkarıyor hemen inceleyelim. 100.000TL Piyasa değerli 95.000TL Sigorta değerli bir araç park halinde iken hakimiyetini kayıp etmiş bir kamyon arka tampon dan itibaren kontrolünü kayıp edip araca çarptı ve kendini toplamak isteyen kamyon arka tampondan ön kısıma kadar araca göçük ve yırtıklar vererek vurmak sureti ile kaza yaptığını düşünelim. Bu araçta 10.000KM olsun ve daha önce hiç bir kazaya karışmamış olsun.

Sigorta eksperi geldi aracın arka tampon, iki kapı, arka ve ön çamurluk, arka farı ve ön tamponunda hasarlar oluştuğunu servisin de önerisi ile bu parçaların değişmesi gerektiğinin raporunu verdiğini varsayalım. Bu arada dip bilgi Yetkili servisler araçların parçalarının tamiratı ile çok fazla uğraşmak istemezler ve yaptıkları işler genellikle çok iyidir. Sonuç olarak bu aracın da toplam masrafının 30.000TL bedeli ile tamir edilebileceğinin raporunu sunarlar. sigorta firmaları yukarıda da söylediğimiz gibi kimsenin kaşına gözüne bakmaz küçük bir kağıt kalem alırlar ellerine ve bu arabayı perte çıkarırlar Nasıl mı? Şöyle; Araç sahibini 95 bin bedel ile ikna ederler araç sahibine 95 bin verirler.

Aracı ihale usulü olarak satışa çıkarırlar ve bu aracı muhtemelen 70-75 bin arası bir bedel ile satarlar çünkü bu araç piyasada çıkma parça ve tamirat ile 5-6 Bin liraya tamir edilebilir. Ayrıca sigorta firması bu aracı perte çıkararak Araç değer kayıp parası da ödemezler ve bir sürü evrak ve iş takibi yükünden de kurtulurlar. Aracı yaptıracak olsalar 30 bin tamirat parası 10-15 bin de değer kayıp parası sigorta firmalarına araca edecekleri masraf 40-45 bini bulurken; aracı perte çıkarıp 20-25 bin arası bir zarar ile bu işin içinden çıkmış olurlar.

Ha bu arada aracı ihale ile alan kişi de aracı 5-6 bin masraf ile tamir ettirip, aracı 80-85 bin bedel oradan kar ederler, aracı ondan alan kişi de aracı piyasa değerinin %10-15 altına alarak kar elde eder. Alan razı satan razı olur.

Ağır Hasarlı araç alınır mı?

Ülkemizde aracını satan bireysel kullanıcı olsun, galerici olsun kim olursa olsun malını satabilmek için kullanıcılara doğru bilgi vermezler. Maalesef Müslüman bir ülke ağırlıklı yaşayan insanların olduğu bir ülke olmamıza rağmen dürüstlükten uzak bir hayat sürüyoruz. Her halde bu söylediğimize hiç kimse itiraz edemez.

Fazla lafı uzatmadan; Yukarıda örnek verdiğimiz gibi bir kusur neticesinde ağır hasar yaftası yemiş bir araç alınabilir. Fakat araç ciddi manada motor aksamından hasar almış, yine aracın aerodinamik yapısına zarar vermiş viraj dönmelerini etkileyecek. Airbag gibi tamiri anlaşılmayan (serviste yenisi takılmış airbag istisna) zarar görmüş ve yeni bir olası kazada insan sağlığını koruyamayacak kadar sorunlu araçlar alınmaz.

Ağır hasarlı araç alırken tamir edilen servis ve sağlanan yedek parçaların da önemi vardır. Örneğin Avrupa arabaların içinde en çok tutalan volkwagen firmasının bir aracını aldınız. Çok fazla yedek parça imkanı bulunan bu araçların doğru firmalar tercih edilerek mi tamir edildi yoksa baştan sağma firmaların sağladığı kalitesiz yedek parçalar ile mi sağlandı takibatı mümkünse yapınız.

Ağır hasarlı araç alırken Ekspertiz yaptırın!

Hasarlı araç alırken çok iyi ekspertiz edilmeli, A’dan Z’ye ciddi olarak incelenmelidir. Piyasasının da %20-25 altına alınıyor ise yeme de yanında yat, uzun süre araca binip 3-6 yıl değerinin de altında satsanız da zaten arabadan yeterince verim almış olursunuz. Gerçek biniciler ağır araç alımı yaparken bu ayrıntıları düşünerek alım yapmaya karar vermelidirler.

Ağır hasar takıntısı ve bilgi kirliliği 3. Dünya ülkelerinin yaşamış olduğu bilgi kirliliklerinden kaynaklanıyor. Gelişmiş ülkelerin hiç birinde araca küçük çarpmalardan dolayı aracımın orijinal hali bozulmasın ezik olarak kalsın gözü ile bakılmaz. O parça orijinalı ile değiştirilir veya tamir edilir. Yukarıda örnek verdiğimiz şekilde sigortalar kendi ticari karlarını kolladıkları için çokça ağır hasar etiketi yemiş araç olacağından 5-10 sene içinde insanlar bu şekilde araçlara alışacak ve bu ön yargılar ortadan kalkacaktır diye bir düşünce içindeyim.

velhasıl sonuç:

Yukarıda belirtiğimiz sebepler ve analizlerle hasarlı araç konusunu detaylı bir şekilde incelemeye çalıştık. Her ağır hasarlı aracın binilemeyecek kadar kötü olmayacağını, ve hepsinin de binilebilecek bir araç olmayacağını lisanımız yettiğince anlatmaya çalıştık. Son kararı ve muhasebesini bu tarz araçları alacak kişilerin tercihine bırakıyoruz. 2. el araç alırken sizlerin de yukarıdaki söylediklerimizi dikkate alarak işlem yapmanız daha temiz alım satımlar doğuracağının kanaatindeyiz.